Faste anløp Larvik Havn

 

Aktuelt

Følg med hva som skjer i Larvik Havn! På denne siden legges det ut informasjon om større begivenheter og aktuelle nyhetssaker. Du finner også et nyhetsarkiv med eldre nyheter.

Ved å følge våre nyhetssider kan du holde deg oppdatert om havnen. Les mer i nyhetsarkivet.

Les mer om Larvik Havn i vår informasjonsbrosjyre (pdf).

Larvik Havn KF har banebrytende IT-løsninger innenfor havnedrift. .


Nyhetsartikler og meldinger:
 

LINK - NYHETSARKIV 2013

LINK - INVESTERINGER PÅ REVET

LINK - DRIFTSMELDINGER


Havnestyremøter:
 

LINK - SAKSKART HAVNESTYREMØTER 2013


Bestemmelser og retningslinjer:

LINK - SAMLET OVERSIKT OVER GJELDENDE BESTEMMELSER FOR BRUK AV LARVIK HAVN
 

Investeringer for 280 millioner på seks år!

I perioden 2006-2011 har Larvik Havn KF investert for hele 280 millioner kroner.

Oversikt over investeringer:

  • Kaier: 128 millioner
    • Forlengelse av Revkaia med 140 meter (til totalt 270 meter)
    • Ny 90-meters stykkgodskai
    • Rehabilitering av Kanalkaia m.m. 
  • Eiendom og areal: 127 millioner
    • Tomt og grunnerverv med 50 mål
    • Utfylt sjøareal med 40 mål
    • Nytt grøntområde (friareal) ytterst på Revet
    • Oppgradering av areal og infrastruktur m.m. 
  • Bygg: 9 millioner
    • Nytt 1.500 m2 lager/terminalbygg for stykkgods
  • Kraner: 8 millioner
    • Overtakelse av 104-tonns mobilkran (etter leasing)
    • Oppgradering av gantrykrana m.m.
  • Båthavner: 6,5 millioner
    • Diverse tiltak i Stavern båthavn (4,5 M)
    • Diverse tiltak i øvrige båthavner (2,0 M)  
  • Øvrige tiltak: 1,5 millioner
    • Ny arbeidsbåt
    • IT m.m.  

Følg denne linken for å lese nærmere om gjennomførte prosjekter på Revet og videre planer for utvikling av Larvik Havn.
 

 

  • Vekst i godsvolumene over Larvik Havn

    I første kvartal 2018 ble det fraktet 0,5 mill. tonn gods over Larvik Havn, en vekst på 21 prosent mot fjorår.

    Totalt 294 skipsanløp ble registrert i første kvartal, en økning på 11 prosent fra samme kvartal i fjor. Økningen er relatert til grusutskipningen til Sandefjord ifm. prosjektet «Renere Sandefjordsfjord».

    I første kvartal ble det lastet og losset i alt 517.000 tonn gods, noe som var 21 prosent høyere enn i 2017. Rundt halve veksten er relatert til sluttfasen av miljøprosjektet i Sandefjord, mens økt steineksport sammenlignet med fjorår i hovedsak står for resterende godsøkning.

    Samlet containertrafikk viser 18.600 TEUs per mars, dette er 3 prosent færre containere enn i fjor. Endring i antall tomme containere utgjør nedgangen.

    Totalt 19.500 cargoenheter (12M ekvivalenter) ble fraktet med Color Line i årets tre første måneder, en vekst på 7 prosent fra året før. 154.100 ferjepassasjerer reiste over Larvik Havn, det var 13 prosent flere enn i 2017. Merk at påsken var i april i fjor.

    25.04.2018 Knut Jørgen Solheim Heum (tekst). Foto: Allegro

     

     

  • Larvik Containerterminal valgt som operatør

    Larvik Containerterminal AS er valgt som operatør på Revet containerterminal i Larvik.

    Følg linken nedenfor for pressemelding og mer informasjon:

    Pressemelding 25. april 2018 - Larvik Containerterminal AS valgt som operatør

     

    Fra kontraktssigneringen: F.v.: Thomas Arbo Høeg (daglig leder LCT), Mette Bøhler (styremedlem LCT) og Jan Fredrik Jonas (havnedirektør). (Styreleder i LHKF, Tove Lisbeth Vasvik, var ikke tilstede da bildet ble tatt).

    25.04.2018 Knut Jørgen S. Heum (tekst og foto).

  • Nye ordens og fartsforskrifter på høring

    Følg linkene nedenfor for de aktuelle dokumentene.

    Høringsfrist 16. april 2018

    Link: Høringsbrev fartsforskrift
    Link: Fartsforskrift
    Link: Kart
    Link: Høringsbrev ordensforskrift
    Link: Ordensforskrift

  • 2017 – et godt år for Larvik Havn

    Samlede godsmengder over Larvik Havn økte med 24 prosent i 2017. 64 millioner i driftsinntekter var ny omsetningsrekord for foretaket.

    Nesten 2,4 millioner tonn gods ble fraktet over Larvik Havn i fjor, en økning på 24 prosent fra 2016 og høyeste godsomsetning noensinne. Solid vekst innenfor segmenter som container, ferjegods og stein bidro til oppgangen.

    Det ble håndtert 73.100 containere TEU over containerhavna i Larvik, noe som var 21 prosent flere containere enn året før. Dermed ble den gamle rekorden på 69.000 TEUs fra 2011 passert med god margin.

    675.000 ferjepassasjerer reiste mellom Larvik og Hirtshals i 2017, det var en tilbakegang på 5 prosent. Antall godsenheter (12m ekvivalenter) var 81.900, mot 78.100 i 2016.

    I 2017 omsatte Larvik Havn KF for 64 millioner kroner, en vekst på 8 prosent eller fem millioner fra året før. Dermed satte foretaket ny omsetningsrekord for syvende året på rad.

    For mer informasjon om trafikk over Larvik Havn, vennligst ta kontakt med markedssjef Beate Palmgren, epost bp@larvik.havn.no. Spørsmål om regnskap/økonomi kan rettes til økonomi- og adm.sjef Knut Jørgen S. Heum, epost kjh@larvik.havn.no.

    12.01.2018 Knut Jørgen S. Heum (tekst). Foto: Allegro

  • NY INSTALLASJON AVDUKET PÅ REVSTIEN

    Fredag formiddag kunne Louis Jacoby og styreleder i Larvik Havn Tove Lisbeth Vasvik avduke en ny installasjon i regi av Poesiparken ute på Revstien.

    Diktet Ung son av Haldis Moren Vesaas preger den nye installasjonen som er plassert rett ovenfor Hvittensand. I alt syv installasjoner er nå å finne langs den en kilometer lange Revstien.

    Mer informasjon om Poesiparken finner du her.

    25.08.2017

  • Gode trafikktall for Larvik Havn

    Halvårstallene for trafikken over Larvik Havn viser betydelig vekst innenfor flere segmenter. Samlet godsomsetning økte med 11 prosent mot fjorår.

    Totalt 334 skipsanløp ble registrert i andre kvartal, en økning på 5 prosent fra samme kvartal i fjor. Akkumulert antall anløp utgjør 599 for første halvår, en nedgang på 4 prosent fra 2016.

    I andre kvartal ble det lastet og losset i alt 590.300 tonn gods over Larvik Havn, noe som var hele 32 prosent høyere enn i 2016. Veksten kommer i hovedsak fra utførsel av grus til prosjektet «Renere Sandefjordsfjord» som startet i april, samt økt eksport av containergods.

    Akkumulerte lastemengder for første halvår ble 1 million tonn, en økning på 11 prosent fra 2016. Samlet containertrafikk viser 36.600 TEUs per juni, dette er 20 prosent flere containere enn i fjor.

    Samlet eksport av stein i bulk og hellaster (eksklusiv granitt i container) har falt med 18 prosent mot fjorår. Steintrafikken svinger blant annet i forhold til aktuell prosjektsituasjon for kystsikringsstein og moloutbygginger på Kontinentet, og ellers ut fra markedsforholdene for granitt i utlandet.

    Totalt 39.400 fraktenheter (12m ekvivalenter) ble fraktet med Color Line i årets seks første måneder, en vekst på 4 prosent fra året før. 298.700 ferjepassasjerer reiste over Larvik Havn, en tilbakegang på 8 prosent i forhold til 2016.

    14.07.2017 Knut Jørgen Solheim Heum (tekst). Foto: Allegro

  • Høring: Midlertidig forskrift om bruk av og orden i havner og farvann for Larvik kommune.

    Midlertidig forskrift om bruk av og orden i havner og farvann for Larvik kommune er på høring.

    Larvik Havn KF sender med dette forslag til midlertidig ordensforskrift i Larvik kommune på høring.

    Følg linkene nedenfor for aktuelle dokumenter.

    Høringsfrist 10. juli 2017

    Link: Høringsbrev

    Link: Forslag til ordensforskrift

     

  • Drømmedag i havna

    Små og store gullbillettvinnere fra Larvik Havns julekalender fikk lørdag se og oppleve en side av Larvik Havn de færreste får muligheten til.

    I desember gjennomførte Larvik Havn Norges største julekalender. Utvalgte butikker i Larvik ble da forvandlet til kalenderluker som inneholdt et gavekort fra Larvik Havn. Felles for butikkene var at de hadde varer som kunne relateres tilbake til havnen. I fem av lukene lå det i tillegg til gavekortet en gullbillett med en invitasjon til drømmedag i Larvik Havn. Denne ble arrangert lørdag 20. mai.

    På programmet sto blant annet båttur ut til containerkaia, omvisning på containerskipet som lå til kai, truck-kjøring og en tur opp i den høyeste krana. I tillegg fikk de 20 gjestene muligheten til å bli med opp i en personellcontainer mens den ble lastet om bord på skipet. For mange var dette dagens høydepunktet.

    Det ble en veldig fin dag med mange flotte opplevelser for både store og små – en virkelig en drømmedag.

    Østlands-Posten sin reportasje kan leses her!

    Bilder fra dagen kan du se nedenfor:

    Foto: Larvik Havn KF

  • «Yara Birkeland» - verdens første helelektriske og selvkjørende containerskip

    Skipet, som er et samarbeidsprosjekt mellom Yara og Kongsberg Gruppen, skal frakte produkter fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til havnene i Brevik og Larvik.

    Yara Birkeland er oppkalt etter Yaras grunnlegger, den kjente vitenskapsmannen og innovatøren Kristian Birkeland, og blir verdens første elektriske containerfartøy. Yaras nye fartøy vil redusere NOx- og CO2-utslipp og samtidig forbedre veisikkerheten ved å fjerne opp mot 40.000 lastebilfrakter i året fra veiene i befolkede og urbane strøk.Transporten er planlagt å starte opp i siste halvdel av 2018.

    – Ved å flytte transporten fra vei til sjø er Yara Birkeland starten på et betydelig bidrag for å oppfylle viktige nasjonale og internasjonale bærekraftsmål. Det nye konseptet er også et stort steg fremover for generell økning av transport til havs, sier Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen.

    Under oppstarten vil YARA Birkeland være bemannet, for så å endre til fjerndrift i 2019 og deretter selvstendig drift fra 2020. 

    Mer informasjon om prosjektet kan leses på Skipsrevyen sine nettsider.

    Se også omtale på Shortseashipping

  • Endelig blir det godsspor ned til Larvik Havn!

    Larvik Havn har i lang tid hatt et ønske om å oppgradere jernbanesporet og legge til rette for en godsterminal i tilknytning til havnen, nærmere bestemt på den 20 mål store SIKA-tomta. Nå er ventetiden over, den nye terminalen skal stå ferdig tidlig 2018.

    Larvik havnestyre har besluttet å starte renovering og bygging av ny jernbaneterminal i havnen, etter at både Bane NOR og Vestfold Fylkeskommune har bevilget midler til prosjektet. Prosjektet er budsjettert til 47,7 millioner kroner. Bane NOR har bevilget 10,1 MNOK og Vestfold Fylkeskommune 8,5 MNOK, de resterende midlene finansieres av havnen.  

    Havnen har et strategisk og miljømessig ønske om å være et intermodalt logistikknutepunkt, hvor fremføring av gods på bane er et viktig element i en slik satsning. Høsten 2015 ble det gjennomført en utvidet markedskartlegging som avdekket en svært positiv interesse ute i markedet for transport av gods på bane til og fra Larvik Havn.

    - For oss er det viktig å tilby våre kunder og brukere effektive og enhetlige løsninger, en jernbaneterminal vil være med på å bygge opp under dette, sier havnedirektør Jan Fredrik Jonas.

    Når terminalen står ferdig vil den bestå av lastegate på 13 mål og to parallelle spor med en sporlengde på henholdsvis 430m og 460 meter. Det er også avsatt områder til korttidslagring av varer. Det vil bli anlagt støyskjerming mot Undersbo kirkegård og avskjerming mot Elveveien.

    - Dette er et stort løft for Larvik Havn, og ikke minst støtter det opp under det politiske ønsket om å flytte mer gods fra vei til sjø og bane. Vi er veldig glade for at både Bane NOR og fylkeskommunen er med på, og ser viktigheten av å ha et jernbanetilbud i tilknytning til havnen, sier Jan Fredrik Jonas.

    23. januar 2017

Viser fra 1 til 10 av totalt 149 artikler

LARVIK HAVN KF

Havnegata 5, 3263 Larvik
Postboks 246, 3251 Larvik

Telefon: (+47) 33 16 57 50
e-post: post@larvik.havn.no


 
 

UN/LOCODE:
NOLAR

Posisjon (Revet):

59° 2'25''N  (59.04028 Lat)
10° 2'50''E  (10.04722 Long)