Veksten i det norske containermarkedet, som startet i første kvartal 2010 (etter trafikksvikt i 2009 på grunn av finanskrisen), ble altså videreført også inn i tredje kvartal. Mens økning mot fjorår var henholdsvis 10 prosent (K1) og 16 prosent (K2) når halve 2010 var passert, ble tredje kvartal enda bedre med altså 19 prosent vekst - eller 28.400 TEUs (20 fots containere) flere enn samme kvartal i 2009. Oslo var Norges største containerhavn med 51.900 TEUs, etterfulgt av Ålesund (17.200) og Larvik (16.600). Alle tall er hentet fra SSBs publisering 16. februar i år.
De viktige Oslofjordhavnene (Grenland i vest til Borg i øst) kontrollerte - med 101.300 TEUs - 57 prosent av totalmarkedet, men hadde til sammen noe lavere prosentvis vekst (15 %) enn landsgjennomsnittet. Størst fremgang blant disse havnene hadde Drammen (+31 %), Moss (+27 %) og Larvik (+21 %), mens Oslo økte med 14 prosent og Grenland 7 prosent. I Borg ble containertrafikken redusert med 2 prosent sammenlignet med tredje kvartal 2009.
I alt 1,3 millioner tonn gods i containere ble lastet og losset i Norge i tredje kvartal 2010, en økning på 18 prosent fra 2009. Av dette utgjorde Oslos andel 320.400 tonn, Larvik 191.200 og Ålesund 103.000. Praktisk talt all containertrafikk også i dette kvartalet var av type lo/lo (kranbasert containerhåndtering), slik trenden har vært de siste årene.
09.03.11 Knut Jørgen Heum (tekst). Foto: Fred Arne Sørum.
Faste anløp Larvik Havn